Régóta porosodik a gépen ez a kis íromány, mely azt taglalja, hogy miért is bliccel a pesti átlagember. Nem kell minden szirszart elolvasni belőle, de egy-két dolgot kiemelnék.
Mivel a blogmotor és az én kellő laikusságom egy elég érdekes kinézetű táblázatot hozott össze, a cikk (háhá, nem nagyzolás?) a Tovább után nézhető meg.
Mennyire ért Ön egyet a következő állításokkal?
teljesen nagyobbrészben nt. kisebbrészben egyáltalánnem Lehetővé kellene tenni a jegyvásárlást a BKV járatokon. 62 17 3 9 9 Kevesebben bliccelnének, ha BKV kiterjesztené a szigorított ellenőrzést az összes járatra. 54 19 3 13 11 A bliccelők valójában meglopják a becsületesen fizető utasokat. 50 16 3 15 16 Sokan sportot űznek abból, hogy bliccelnek. 43 17 6 18 16 Kevesebben bliccelnének ha az ellenőrök hatósági jogkörrel rendelkeznének és a bliccelés súlyosabb következményekkel járna. 35 18 7 16 24 A mai jegy és bérlet árak mellett meg lehet érteni azokat, akik bliccelnek. 32 22 2 22 22 Aki akar, az mindig tud jegyet vásárolni. 32 19 3 21 26 Vannak olyan járatok, ahol nyugodtan lehet bliccelni, úgysem jön ellenőr. 27 20 15 19 19 Kevesebben bliccelnének, ha a pótdíjak nagymértékben emelkednének. 25 17 5 21 32 A BKV-nak sokkal több ellenőrt kellene foglalkoztatnia. 18 16 8 21 37
Vélemények az ellenőrök viselkedéséről, kulturáltságáról, udvariasságáról (UPDATE: ez a felmérés tavasszal készült, lehet, azóta kicsit megváltozott az emberek véleménye)
A hívottak 26 százaléka szerint mostanában udvariasabbak az ellenőrök, mint régebben, 42 százalékuk szerint pedig ugyanolyan udvariasak, mint régebben is voltak. Velük szemben a megkérdezettek 12 százaléka úgy vélekedik, hogy az ellenőrök ugyanolyan udvariatlanok, mint régebben. Azt viszont csak a hívottak 3 százaléka gondolja, hogy mostanában durvábbak az ellenőrök, mint régebben voltak. (A hiányzó 16% nem tudott véleményt formálni.)
És ami számomra igazán megdöbbentő volt, az az utolsó kérdésre adott elutasító válaszok nagysága volt:
A hívottak 43 százaléka nem fogadná szívesen, ha a BKV járművein egy-egy rendőrjárőr vagy biztonsági őr segítené a jegyellenőrök munkáját. 26 százalék közömbösen fogadná ezt az intézkedést, és csak a közönség 31 százaléka fogadná szívesen. Természetesen itt is negatívan korrelálnak a vélemények a bliccelés skálával (r=-0,36), ugyanakkor a negatív fogadtatásba a hatóságokkal, a rendőri fellépésekkel szembeni általános bizalmatlanság is belejátszik. A rendőri, biztonsági őri segítséghez a budaiak, a felső jövedelmi harmadba tartozók és a legfiatalabbak viszonyulnak a legnegatívabban.
Mondjuk kicsit sántít, hogy a budaiak, a gazdagok és a legfiatalabbak alkották a 43% gerincét. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de engem kurvára bosszant, ha valakitől csak azért nem kérik a jegyét/bérletét, mert: 1) ez csöves, ennek úgysincs, majd átlépve a csordogáló húgyot, a tegnap lejárt bérlettel utazó diákot bünteti meg 2) ez cigány, hát ettől félek, ezt sem büntetem meg.
És végül még egy érdekesség:
A legfigyelemreméltóbb adat azonban az, hogy az alsó jövedelmi, vagyoni harmadba tartozók kisebb valószínűséggel bliccelnek, mint a módosabbak, azaz a bliccelés egyáltalán nem pusztán anyagi kérdés. Ez persze főként abból adódik, hogy a rendszeresen autóval közlekedőknél gyakran nincs jegy, ami sokszor készteti őket bliccelésre.
Talán mert a módosabbak lazábban kifizetik a büntetést? Személy szerint én bevezetném a visszaeső bliccelők elleni fokozatosságot: először annyi, amennyi elő vagyon írva a Nagy Könyvben, aztán kétszer annyi, aztán háromszor...
A teljes dokumentum a BKV Zrt. honlapjáról tölthető le; szerintem megéri mazsolázgatni.
Te szoktál bliccelni?
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
k 2007.11.29. 10:26:04
és igen, én a 3%-ba tartozom, mert úgy gondolom, hogy egyre több a pökhendi, tegnap-lejárt-bérletű-diákkal arcoskodó, paraszt ellenőr, aki a hatalom legfőbb letéteményesének képzlei magát (de ahogy írtad, a 3 szkinhed mellett kúszva mernek csak elmenni a combinon) NEM érdekel, hogy azért stresszesek, mert az átlagutas paraszt - nem angyal az átlagdiák, az átlagbeteg, az átlagügyfél sem, ilyen stílust akkor sem engedhet meg magának senki- nem kötelező ugyanis tanárnak/orvosnak/ellenőrnek/stb menni. ha meg az lettem, akkor kussolok, és szagolom azt a virágot, amit szakítottam, ugye.
más. MIÉRT NEM LEHET KÁRTYÁVAL FIZETNI A BÉRLETEKÉRT??
tommm 2007.11.29. 11:00:09
Én ezért bliccelek, egyszerűen megéri.
Bobby 2007.11.29. 12:29:20
Én ezt támogatom:
"A mai jegy és bérlet árak mellett meg lehet érteni azokat, akik bliccelnek."
Kiegészítve azzal, hogy a jelenlegi szolgáltatási színvonalat figyelembe véve, meg lehet érteni, hogy sokannem akarnak (ennyit) fizetni azért, amit a BKV nyújt.
Pyf325 2007.11.29. 14:40:29
16 éve élek Budapesten, ebből 14 évet húztam le bérlettel. Amikor hallgató voltam, diákbérletet vettem, az egyetem után pedig teljes árut. Soha nem lógtam. Aztán két éve úgy döntöttem, hogy elég volt. Egyre többet fizetek egyre kevesebbért. Egyszerűen meguntam, hogy a bkv gyakorlatilag értékelhetetlen szolgáltatást nyújt folyamatosan növekvő áron. Még stratégiájuk sincs a helyzet javítására, gyakorlatilag képtelenek (sőt, szerintem nem is akarják) felismerni az utazóközönség legalapvetőbb igényeit sem. Tulajdonképpen egyféle "megoldást" lát a bkv minden problémára: visszanyesni, kurtítani, megszüntetni, összevonni, árat emelni.
Az ésszerűsítéstől valamiért irgalmatlanul félnek.
Tavaly olvastam egy jókora elemzést valamelyik újságban a bkv szerkezetéről és ún. működéséről. A cikk részletes képet festett arról a bibliai méretű pazarlásról, ami ott folyik. Van a cégnél olyan osztály (lehet, hogy az új diri már megszűntette, ezt nem tudom), amely bizonyíthatóan semmit nem csinál, mert a cégnek olyan szolgáltatása már rég nincs, amit ezen osztály kezelni hivatott. A fiatal mérnököket és szakembereket gyakorlatilag elkergetik a bkv-tól, hiszen a javaslataikat a beszűkült látókörő "öreg szakik" csípőből visszautasítják. Megszűnik a lelkesedés, a motiváció, és a fiatalok inkább elmennek egy autószalonba, és jó pénzért elpocsékolják a tehetségüket.
Közben meg olyan emberek döntenek járműbeszerzésről, akik évtizedek óta nem utaztak egyetlen bkv járművel sem. Honnan tudná egy ilyen alak, hogy mire van szüksége az utasnak??? Csak nem fog leereszkedni a prolik közé, hogy együtt zötykölődjön velük, fúj! Nyilván ez volt az oka annak is, hogy a döntéshozók hallani sem akartak klímás járművek beszerzéséről. Nekik ugyanis tök mindegy, hogy az utas megdöglik-e vagy sem, az ő autójukban van hűtés.
És amikor a nyáron a botrány már nagyon nagy volt emiatt, hivatalosan előálltak "megoldással". Bejelentették, hogy a Combino utastere hűtésének megoldására két intézkedést vezetnek be egyszerre: nagyobb felületű, nyitható ablakok + egy darab(!!!) klíma egység a jármű közepén. Döbbenet! Azt hittem, rosszul látok, amikor a cikket olvastam. Aki egy picit is ért a klimatizáláshoz, biztosan elsírta magát. Hát ezek után ki gondolhatja komolyan azt, hogy a bkv vezetése érdemben (ismétlem; érdemben) próbál szervezni, dönteni, intézkedni.
De ami a legfájdalmasabb, az a jármű-utasterekben tapasztalható, tűrhetetlen állapotok. Hogy van az, hogy 1 hét bkv-zás után ki kell mosni a kabátomat, mert annyira büdös lesz?! Egyszerűen átveszi azt a borzalmas bűzt, ami a legtöbb járművön tapasztalható. És az utasok persze ezt is megszokták szépen, lassan.
Mi a jó francért nem lehet tenni valamit azért, hogy a gyomorforgatóan büdös csöveseket kivágják a járművekből, sőt fel se engedjék őket. Egy ember miatt szív kétszáz másik. Hát hogy van ez??? Azt már alig merem megemlíteni, hogy sokan, akik építkezéseken dolgoznak, abban a ruhában szállnak fel a tömött buszra, amiben egész nap szobát festettek vagy betonoztak. Hogy lehet ilyen mocskosan felszállni egy járműre és más emberekhez dörgölőzni? 10-15 éve még nem volt ilyen. És akkor már csak hab a tortán az a sok idióta, akik fent söröznek a buszon/villamoson. Hova lett a morál?
És ne mondja nekem senki, hogy "mert ilyenek az emberek"! Persze, hogy ilyenek, épp ezért nem lehet a józan eszükre és belátásukra számítani. Ilyenkor kell betartatni pl. a szabályzatot, ami rögzíti az utazás feltételeit. Nem véletlenül találták ki, csak ma már szinte mindenki tesz rá.
De ha a bkv meg akarná oldani ezeket, meg is tudná, előbb-utóbb. Ha akarná!!!!!! És ez itt a legfőbb gond! Tesznek rá. Ehhez stratégia kellen, meg az, hogy összefüggésekben gondolkozzanak, és hasszútávra tervezzenek.
Igen, tudom, most sokan azt fogják a pofámhoz vágni, hogy a hivatkozott szabályzatban az is benne van, hogy bérlet vagy jegy nélkül tilos utazni. Mint arra az elején utaltam, én mindig megvettem a bérletet, de mióta exponenciálisan romlik a helyzet az egyre növekvő árak mellett, úgy döntöttem, hogy sztárjkolok a magam módján, mint utas. Azt értse meg mindenki, hogy azonnal megveszem ismét a bérletet, amint azt látom, hogy a bkv vezetése (vagy ez, de inkább egy új) elkezdi az eszét is használni! Ha majd végre mutatkoznak az első jelek, amik előre mutatnak, és egyértelműen konstruktivitásra utalnak, az első dolgom lesz, hogy rohanok a pénztárba.
Nekem tehát nem az kell, hogy egycsapásra nyugat-európai színvonalú legyen a budapesti tömegközlekedés. Én arra várok, hogy a cégvezetés megtegye az első lépést efelé, mert ezt akarják! Ezt AKARJÁK!!!
De addig sem vagyok hajlandó tovább pénzelni ezt a bohózatot, mert nagyon unom már, hogy mindig csak nekem vannak kötelezettségeim, másnak soha, még akkor sem, ha én fizetek érte.
Bobby 2007.11.29. 15:59:01
Ez általános ebben az országban nagyon sok területen, hogy a másik kötelezettségeit mindenki nagyon tudja és hangsúlyozza, de a sajátjaira szarik.
tommm 2007.11.29. 16:47:51
De ha nem ellenőrzik ahhoz eléggé hogy megérje megvenni, mert olcsóbban jövök ki ha nem veszek, akkor az az ő bajuk.
És nincs senkivel semmi baj Pyf325, nyugodj le és nézz meg egy fasza akciófilmet (bourne) és jöjj rá hogy valójában te vagy a legnagyobb király.
Bobby 2007.11.29. 19:28:20
Bobby 2007.11.30. 07:42:27
100 nettó per szülőnál az a havi fizetés 10%-a!
K*rv* sok!
Roltii 2007.11.30. 12:45:27
Én sokáig blicceltem, de megéri megvenni a bérletet, mert nincs para. Mióta fősulis vagyok, folyamatosan van bérletem. Egyébként akinek a munkahelye nem veszi meg a bérletet, az ősi román cégnél dolgozik...Kultúrált munkahelyeken ezt kifizetik, adómentes jutattás ha jól tudom.
Az, meg hogy koszos, büdös, igénytelen, az tény. DE, ha nem veszel bérletet mi a francból lesz felújítva. Egyébként meg ha nem tetszik a szolgálatatás, ne használd, járj kocsival. Még az is lehet, hogy olcsóbban jösz ki havonta. Az biztos hogy tisztábban...de ha felszállsz a koszos mocskos bkv-ra, fizess!!!!!
crix 2007.11.30. 13:25:59
egyébként a koszos büdös férgeket le kéne rugdalni a járatokról, ugyanis az benne van a szabályzatban hogy, ha beszennyezi, másokat zavar kizárható.
Péter 2007.12.07. 21:09:51
Szóval, OK, hibás voltam, miért nem tartok magamnál egy jegyet szükség esetére? Vagy miért nem egy nappal előbb veszem meg a bérletet? De az ellenőröknek is én vagyok a könnyű préda...
Javaslatom: amennyiben az utas utólag bemutatja a bérletet, az ellenőr ne kapjon jutalékot. így pont a lejárt bérletes diákokat nem lesz érdekében bírságolni. Mert ezek úgyis megveszik a végállomáson, és bemutatják utólag.
Amúgy meg: pótdíj: 10000 Ft. Teljes áras bérlet: 7300 Ft. Utólagos bemutatás díja: 2500 Ft. A szabályzat szerint, ha a pótdíjazás napjára érvényes bérletem van, akkor bemutathatom. Tehát: elkapnak, 30 napos bérlet aznaptól megvesz, 8 napon belül bemutat Akácfában. 200 Ft-tal a pótdíj alatt vagyok, és ráadásul abban a hónapban mégegyszer nem kaphatnak el. Ha csak 1 hétig utazok úgy, hogy nem találkozom ellenőrrel, már jobban jártam, mintha a 7300 Ft-os 30 napos bérletet vettem volna meg. Elméletben. (mivel én metróval is utazom, ezt a módszert nem tudom folytatni).